Motivatie of politiek?

Centraal in veel van de gesprekken die ik met mensen heb, is adoptie en verandermanagement. Op basis van een meetup over adoptie, die ik faciliteerde zet ik de belangrijkste take-aways voor je op een rij.

Empathie met de eindgebruiker
In het veld zien we dat werkgevers moeite hebben om medewerkers nieuwe digitale tools te laten gebruiken die ze verstrekken. Adoptie is een onderwerp op zich geworden op het gebied van ICT. Je kunt twisten over de vraag of ICT-mensen enigszins laat zijn met enige empathie voor de eindgebruiker. Op andere terreinen is adoptie een sine qua non. We hoeven alleen maar terug te denken aan het grote werk in industriële vormgeving van mensen zoals Henry Dreyfuss (midden 20e eeuw). Voordat hij nieuwe producten (stoelen, strijkmachines, wasmachines) op de markt bracht, nodigde hij mensen uit om een ​​tijdje met deze producten te leven en te leren hoe ze werden gebruikt (of niet). Henry Dreyfuss vond prototyping uit op industriële schaal.

De vraag naar (slimme) adoptie staat hoog op de agenda, want we zien een enorme groei in de tools die mensen op het werk beschikbaar hebben. Als gevolg hiervan wordt de moderne werkplek een beetje druk. Zoveel keuze. Wat te kiezen? Medewerkers hebben hulp nodig! Volgens een Forrester-onderzoek zal de vraag naar adoptiediensten met 10% toenemen.

Motivatie of politiek?
Het gesprek dat ik faciliteerde over adoptie had een leuke draai. Bedrijven behandelen adoptieactiviteiten vaak als een eenmalig iets en benaderen de zaak betrekkelijk rationeel. Je voert een project uit en bent klaar. Maar begrijpen jouw collega’s de gedragsveranderingen die je dan wilt realiseren?

Waarschijnlijk zijn de veranderprogramma’s die we in organisaties initiëren te kort door de bocht, gebaseerd op de veronderstelling dat mensen (rationeel) gemotiveerd zijn en duidelijk begrijpen wat de voordelen van deze nieuwe technologie voor hen zijn. We moeten beter kijken naar hoe mensen beslissingen nemen.

Gedragseconomie heeft ons geleerd dat mensen vaak vreemde beslissingen nemen. We denken onder andere automatisch en zijn vatbaar voor emotionele vooroordelen. Door deze tekortkomingen te kennen, hebben experts nudges geïntroduceerd.

Nudges
Nudges zijn overal. Als je bijvoorbeeld een abonnement op een tijdschrift koopt, krijg je drie opties te zien: papier, papier + digitaal of alleen digitaal. Standaard is alleen digitaal geselecteerd, vaak vergezeld van een aantrekkelijke prijs en de vermelding ‘meest gekozen’. Of neem het overheidsbeleid om van iedereen standaard een donor te maken; tenzij je anders aangeeft.

Een ander voorbeeld van nudging is een nieuwe mogelijkheid van Microsoft Outlook die je een melding geeft over de timing om je e-mail te verzenden en je helpt om jouw collega’s laat in de nacht niet lastig te vallen. Organisaties kunnen dit gebruiken om je te herinneren aan de culturele norm. Het kan managers en anderen helpen om ’s avonds laat allerlei soorten briefings te verzenden.

Samengevat, nudging is het beïnvloeden van (keuze)gedrag, die je verleidt om een ​​gewenste actie te ondernemen. Een duwtje in de rug verandert de beslissingsituatie. Alhoewel een nudge geen grote straffen of financiële beloningen geeft, is het wel interessant dat nudges behoorlijk effectief lijken in het veranderen van het gedrag van mensen. Bijvoorbeeld om wekelijkse managementstatus te delen, leidde tot 40-50% meer controle door teamleden. En het blijkt ook dat een aanzienlijk aantal mensen is aangemeld als donor sinds het nieuwe overheidsbeleid.

Maak het klein
Nudging is erg praktisch en uitvoerbaar. Een succesfactor van nudging is dat je mensen kleine stappen laat zetten, die makkelijk te nemen zijn. Een van de redenen is dat mensen de neiging hebben om ‘lui’ te zijn. Dus, hoewel het doel op het werk ‘beter zijn in samenwerking’ erg nobel is, zal het gewoon niet werken. Het is te groot. Breng het terug naar dingen die mensen onmiddellijk kunnen doen en waarop ze hun takenlijst kunnen controleren.

Het is dus interessant om te zien hoe we dit bij klanten kunnen toepassen om de acceptatie te versnellen.