Laat de handjes maar wapperen

Nog steeds bestaat een groot deel van onze werkdag uit online of hybride overleggen. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze gezamenlijke momenten samen stappen maakt en in actie komt? Zeg maar, even lekker de handen uit mouwen steken. Voor een facilitator of voorzitter een behoorlijke uitdaging, maar zeker niet onmogelijk. In deze blog deel ik enkele werkvormen voor actie in je online sessie.

Laat de werkvormen hun werk doen
Werkvormen zijn de gereedschappen waar je als trainer of facilitator van een (online) sessie niet zonder kunt. De afgelopen tijd heb ik weer allerlei leuke online werkvormen ontdekt door in de praktijk te experimenteren, te lezen en door zelf ook trainingen te volgen. Ik onderscheid ze in vier categorieën:

  • Vliegende start
  • (Nieuwe) energie
  • Actie
  • Goede afsluiters

In vorige blogs deelde ik werkvormen voor een vliegende start en zo breng je (nieuwe) energie in je sessie. In deze blog deel ik drie werkvormen die zorgen voor actie in je sessie.

Actie
Activerende werkvormen kun je inzetten om het (online) samenwerken te bevorderen. Naast het voordeel dat ze – net zoals de energizers – op korte termijn zorgen voor afwisseling en energie in je sessie, leveren deze activerende werkvormen op lange termijn een beter inhoudelijk resultaat. Deelnemers zijn betrokken, geprikkeld op de inhoud en het thema van je sessie beklijft beter.

Tip 1 | Samen brainstormen
Het vergt even wat voorbereiding, maar ook online of hybride kun je heel goed samen brainstormen. Je hebt hiervoor een online canvas nodig, bijvoorbeeld Miro, Whiteboard of Mural. Van deze laatste zijn wij fan!

Bereid voorafgaand aan je sessie je online canvas goed voor. Je kunt bijvoorbeeld verschillende opdrachten klaarzetten, brainstormvelden aanmaken of een stappenplan doorlopen. Deze werkvorm kun je plenair uitvoeren, maar kan ook heel goed in break-outs. Tip: blijf dan wel allemaal in hetzelfde canvas werken.

Als deelnemers nog niet eerder met een online canvas hebben gewerkt, kun je ervoor kiezen om ze vooraf te laten oefenen met de tool. Dit geeft hén de ruimte om te experimenteren en vragen te stellen en geeft jou als facilitator de focus om tijdens de sessie vooral met de inhoud bezig te zijn.

Tip  2 | Handjes uit de mouwen
Om letterlijk de handjes uit de mouwen te steken, geef je de deelnemers een doe-opdracht. Benodigde spullen kun je vooraf opsturen of door de deelnemers laten klaarleggen. De doe-opdracht kan individueel, maar is ook goed én leuk om in subgroepjes te doen. Geef deelnemers wel een duidelijke opdracht/vraag mee, bijvoorbeeld: ‘Hoe ziet de ideale startpagina van jullie intranet eruit?’ Enkele werkvormen die ik zelf graag gebruik: knippen & plakken, een schrijfoefening , foto-opdracht of moodboards maken.

Tip 3 | Tekenopdracht
Stel je wil een model toelichten en liefst op een manier die de aandacht vasthoudt. In een fysieke ruimte kun je het model stap voor stap uittekenen op een flip-over. Online is dat lastiger. Een leuk alternatief is dan dat je mensen laat mee tekenen of zelf een teken-opdracht geeft waar je later op terugkomt. Dit stimuleert de creativiteit en het onderwerp beklijft beter. Want we weten allemaal; beelden zeggen meer dan duizend woorden 😉

Volgende keer deel ik enkele werkvormen die je kan inzetten om je sessie goed en positief af te sluiten!