Hoe betrek je medewerkers nu we ineens online (samen)werken?
Nu we vanwege de coronamaatregelen allemaal zoveel mogelijk thuiswerken, ligt ineens het nut én de noodzaak van online (samen)werken op tafel. Veel organisaties faciliteerden al het online (samen)werken, anderen voeren het nu versneld in. Hoe zorg je ervoor dat je de medewerker niet uit het oog verliest in deze roerige tijd? Drie tips voor adoptie van het online (samen)werken…
Tip 1 | Help elkaar
Iedereen leert op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Je hebt denkers, doeners, dromers en beslissers. Een ‘one size fits all-aanpak’ werkt dan vaak niet. Wees je bewust van de verschillende leerstijlen en vindt aansluiting bij de behoefte van een ander. Zo bekijkt de ene medewerker graag een instructiefilmpje, de ander leest liever een handleiding en weer iemand anders wordt liever persoonlijk op weg geholpen door een (online) training. Allemaal goed! Faciliteer dat en help elkaar waar mogelijk.
"Als het niet in één keer lukt: drie keer links is ook rechts."
Tip 2 | Blijf in verbinding
Op het werk spreek je elkaar dagelijks, maar nu iedereen thuiswerkt is dat niet meer zo vanzelfsprekend. Plan regelmatig een moment, bijvoorbeeld elke maandagmorgen om 10 uur. Pak een kop koffie en ontmoet elkaar online. Even bijpraten over het weekend en de belangrijkste punten voor de komende week doornemen. Blijf met elkaar in verbinding.
Tip 3 | Experimenteer en leer
Verandering kost tijd en gaat met vallen en opstaan. Heel normaal! Gun jezelf en je collega’s de tijd om aan deze verandering te wennen, maak fouten, leer ervan en ga door. Deel deze ervaringen met elkaar, bijvoorbeeld in een groep over online samenwerken. Denk altijd: als het niet in één keer lukt, 3x links is ook rechts!
Zoek je ondersteuning? Neem gerust contact met mij op. Ik denk graag met je mee!
Deel |