Dag van de Digitale Communicatie

Vandaag is het de dag van de Digitale Communicatie. Hét moment om tips en ideeën uit te wisselen met je collega’s over digitale communicatie. Voor ons is digitale communicatie inmiddels vanzelfsprekend. Vanuit huis, op kantoor of bij een opdrachtgever. Hoe houd je online meetings – een veelgebruikte vorm van digitale communicatie – aantrekkelijk? Wat kun je doen om meer interactie tot stand te brengen en hoe betrek je deelnemers? Vandaag delen wij onze tips met je!  

Tip 1 | Betrek deelnemers vooraf
Betrek de deelnemers al voorafgaand aan de online sessie. Bijvoorbeeld door een vraag mee te geven, een vragenlijst in te vullen of stuur een pakketje met tools die je gaat gebruiken tijdens je sessie. Hierdoor zijn deelnemers vooraf al betrokken en gericht bezig met het onderwerp van de meeting.

Tip 2 | Activeer je deelnemers
Zorg dat de deelnemers zelf actie mee kunnen doen tijdens de online sessie. Stel vragen, vraag om input, ga stemmen, doe een online quiz of ga samen brainstormen.

Tip 3 | Knip het op 
Deelnemen aan een online sessie is behoorlijk intensief. Probeer dus niet teveel in één sessie te proppen. Houd het kort en knip het op in meerdere sessies of verdeel de bespreekpunten in kleinere breakout-sessies. Zo houd je het voor iedereen interessant en behapbaar. Met een beter resultaat.

Tip 4 | Een online koffiegesprek
Maak ook tijdens digitale momenten ruimte voor social talk voordat je naar de kern gaat. Nu we elkaar minder spontaan tegenkomen, is het prettig om af en toe een informeel gesprekje te voeren bij de ‘koffiemachine’.

Tip 5 | Maak afspraken
Zorg voor duidelijkheid en structuur.  Maak een agenda, kies een voorzitter, spreek spelregels af voor tijdens de sessie en bespreek samen wat het doel is van deze online sessie. Zo weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht, wat bijdraagt aan het resultaat.